Matěj se v lednu vypravil do daleké Britské Kolumbie, aby studoval na střední škole v kanadském districtu Abbotsford. Matějovo přání bylo, aby v Kanadě mohl pokračovat v hudebním vzdělání. Přečti si, zda se jeho přání splnilo a co Matěj prozradil o životě v Britské Kolumbii, hostitelské rodině a Kanaďanech.
1. Proč padla volba právě na Kanadu?
Kanada se jevila jako nejlepší volba. Do Británie se mi moc nechtělo, protože by to vlastně nebylo až zas takkulturně rozdílné od zbytku Evropy. Chtěl jsem se podívat do Ameriky, ale USA je zase dost „šílená“
země. Kanada byla takový hezký kompromis, mimo to mě dost zajímala příroda, medvědi apod.
země. Kanada byla takový hezký kompromis, mimo to mě dost zajímala příroda, medvědi apod.
2. Jaký je podle tebe největší rozdíl v životním stylu Kanaďanů oproti ČR?
Kanaďani jsou strašně milí lidé. Pokaždé když někam přijdu pozdraví a zeptají se, jak se mám. A to neplatí jen o lidech, které znám. Několikrát jsem se takhle dostal do konverzace úplně s neznámými lidmi na ulici.
Mimo to taky za všechno hodně děkují a omlouvají se za úplné maličkosti. Jinak se životní styl podle mě dost liší v zájmech. Zatímco v Česku máme spoustu míst, kam se dá po škole/práci zajít (divadla, kina,
restaurace, kavárny, …), tady většinou jdou buď někam za sportem, anebo zůstanou doma a sledují televizi. Případně pokud se potkávají se svými přáteli a u nich doma udělají jakousi „party“.
Mimo to taky za všechno hodně děkují a omlouvají se za úplné maličkosti. Jinak se životní styl podle mě dost liší v zájmech. Zatímco v Česku máme spoustu míst, kam se dá po škole/práci zajít (divadla, kina,
restaurace, kavárny, …), tady většinou jdou buď někam za sportem, anebo zůstanou doma a sledují televizi. Případně pokud se potkávají se svými přáteli a u nich doma udělají jakousi „party“.
3. Jak vypadá tvůj školní den?
Škola začíná v 8:15 a jelikož bydlím v docházkové vzdálenosti, můžu si trochu přispat. Ráno si udělám snídani a případně něco k obědu. Naštěstí moje škola nabízí spoustu různého jídla k prodeji, takže pokud to nestihnu, nevadí. Ve škole mám pak dvě vyučovací hodiny (každá má 80 minut), pak 40 minut pauzu na oběd a další dvě hodiny. Po škole se buď účastním nějakých kroužků ve škole, anebo s kamarády vyrazím třeba sportovat, či do kina na film. Večer udělám úkoly, pokud nějaké jsou a jdu spát.
4. Chodíš na nějaký kroužek?
Ano, chodím na 2 kroužky, oba jsou v rámci školy. Přidal jsem se do školního sboru a do drumline. V rámci drumline se vydám v červnu i do USA. Oba kroužky jsou po škole a jsou zadarmo.
Mimo to jsem si domluvil, že chodím dvakrát týdně do hudební učebny trénovat na bicí, abych nevyšel ze cviku. Pokud mám volné odpoledne, Abbotsford nabízí spoustu míst pro sport, nebo se jdu projít po okolí.
Mimo to jsem si domluvil, že chodím dvakrát týdně do hudební učebny trénovat na bicí, abych nevyšel ze cviku. Pokud mám volné odpoledne, Abbotsford nabízí spoustu míst pro sport, nebo se jdu projít po okolí.
5. Máš pocit, že na sobě pozoruješ pokrok ve jazyce?
Ačkoliv jsem od přírody trochu na jazyky dřevo, musím říct, že určitě nějaký pokrok v jazyce pozoruji. Naprosté většině věcí rozumím, jediný problém je můj přednes. To se ještě dost zadrhávám, ale začínají mě napadat další a další slova, rozšiřuji si aktivní slovní zásobu. A většinou když něco nevím gramaticky, tak se prostě zeptám.